Muhammed Masum Faruki hazretleri buyuruyor ki: Eshab-ı kiramın hepsi fena fillah (evliya) makamına yükselmiş zatlardı. Eshab-ı kiramın hepsini böyle salih ve adil bilmek ve hiçbirini kötü bilmemek kesin delillerle her Müslümana vaciptir.
Resulullahın vârisleri olan Ehl-i sünnet âlimleri Eshabı kiramın hepsinin müctehid olduğunu bildirmişlerdir. “Rabbim bana vahyetti ki: Eshabın gökteki yıldızlar gibidir. Bazısı bazısından daha parlaktır. Onlardan birine uyan hidayet üzeredir” hadisi şerifi bunu göstermektedir. Çünkü müctehid olmayan kimseye uyulmaz.
Eshab-ı kiram arasındaki ayrılıklar savaşlar nefslerine uyarak makam mevki için dünyalık için yapılmış değildi. Onların mübarek nefsleri insanların en iyisinin “sallallahü aleyhi ve sellem” sohbetinde bulunmakla kalbleri cilalayan sözlerini dinlemekle tezkiye bulmuş emmârelikten kurtulmuştu. Nefslerinde İslamiyete uymayan istek kalmamıştı.
Eshab-ı kiram o Serverin “aleyhisselam” sohbetinde daha ilk günde öyle şeylere kavuştu ki sonra gelen en büyük evliya en nihayette ancak bundan bir parçaya kavuşabildi. İşte bunun içindir ki Hz. Vahşi Hz. Hamza’yı şehit etmiş iken Müslüman olunca bir kerecik Seyyid-il-evvelin vel-âhirinin sohbeti ile şereflendiği için Tâbi’inin en üstünü olan Veysel Karani’den daha yukarı oldu. Hayr-ül-beşerin “aleyhi ve alâ âlihissalâtü vesselam” sohbetinin başlangıcında Vahşi’ye “radıyallahü anh” nasip olanlara Veysel Karani o kadar yüksek olduğu halde sonunda bile kavuşamadı.
Hiçbir şey Resulullahın sohbeti gibi faydalı değildir. Resulullahın “sallallahü aleyhi ve sellem” Eshabı sohbet ile başkalarından daha üstün oldular. Peygamberlerden “aleyhimüsselam” başka herkesten hatta Veysel Karani’den ve Ömer bin Abdülaziz’den daha üstün oldular. Halbuki Veysel Karani ile Ömer bin Abdülaziz son dereceye yükselmişler ve sohbetten başka kemâlâtın hepsine varmışlardı.
Eshabı kiram Resulullahı görmekle melekle birlikte bulunmakla vahyi ve mucizeleri görmekle imanları görerek inanmak oldu. Bu saydığımız üstünlükler bütün başka üstünlüklerin temelidir kaynağıdır. Eshab-ı kiramdan başkası bunlara kavuşamadı. Veysel Karani sohbetin bu üstünlüklerini bilseydi hiçbir şey onu sohbetten alıkoyamazdı. Bu üstünlüğe kavuşmak için her şeyi bırakırdı.