OYUN TÜRÜ: Spor
YAPIMCI: EA Canada
DAĞITICI: EA
EDİTÖR:
holy damien OYUNCU SAYISI: Min: 1 Max: 8
ONLİNE DESTEĞİ: VAR
ÇIKIŞ TARİHİ: 03 Ekim 2008
Aslında buna haber demek pek doğru değil, ne de olsa on yıldan
fazla bir süredir yılın bu zamanı hep bir FIFA oyunu duyurusunun
yapılmasına epey alıştık. Ama yine de daha 2008’in yarısını anca
geçmişken bir sonraki yılın oyununu duymak az da olsa haber değeri
taşıyor elbette. EA Canada stüdyosu tarafından geliştirilmekte olan
FIFA Soccer 2009, Ekim 2008’de piyasaya çıkacak. FIFA serilerinin
prodüktörü David Rutter’ın yaptığı açıklamalara göre oyunda 250 kadar
geliştirme ve yenilik olacak. EA, FIFA’nın uzun zaman önce kaldırıldığı
futbol oyunu tahtına geri dönmesi için elinden geleni yapıyor
anlaşılan.
Yeni FIFA, kırk kadar ulusal takım ve otuz ligden oluşacak,
tüm futbolcular, formalar, amblemler lisanslanmış. Oynanış ile ilgili
en büyük gelişimin olacağı üç alan, tepki verme, fiziksel oyun ve
futbolcu özelliklerinin buna etkisi ile yapay zeka denmekte. Rutter,
oyuncu tarafından kontrol edilen bütün hareketlerin (koşma, top sürme,
çalım, ilerleme, pas ve şut) çok daha hızlı ve etkin tepki vermesi için
animasyonları ve animasyon teknolojisini revizyondan geçirdiklerini
belirtti ve fiziksel oyun ile futbolcu özelliklerinin listelerinin en
başında yer aldığını ekledi. Oyun yapımcı ekibi ufak tefek futbolcular
ile iri ve güçlü olanlar arasında çok fazla fark olmadığını farketmiş,
halilye bu sefer elinizdeki futbolcuların bireysel güç ve zayıflıkları
ile gerçek hayatta neler yapabildikleri konusunda daha fazla fikir
sahibi olmanız gerekiyor. Hızlı oyuncular çalımlara kolayca girip
çıkabiliyor ağır defans oyuncularına karşın, ama ufak adamları
iteleyerek topu almak daha kolay. Çalımlar sert ve iyi hesaplanmış
olacak, yere basan ve havada duran ayakları ayırt edebiliyor oyun, yani
eğer bir futbolcuya doğru noktadan temas kurarsanız gerçekçi bir
şekilde düşecek (duran ayağa gelirse) ya da sendeleyip üzerinden
atlayacak (havadaki ayağa gelirse). Ayrıca hava çarpışmaları ve
tökezlenmeleri eklenmiş, oyuna şahane gerçekçi bir hava katıyor.
Yapay zeka açısından konumlandırma, kalecilik, topun belirli
bazı durumlarda kesilmesi sıklığını azaltma, ara pas ve yetenekli
oyunculara pasları ve koşuları döndürme imkanı sunma alanlarında çok
büyük geliştirmeler var. Dahası, kaleciler havadayken hata yaptıklarını
fark ederlerse fikirlerini değiştirip öbür tarafa atlayabilecek.
Yeni oyun modlarından birisi “Custom Team Tactics”,
özelleştirilebilir takım taktikleri diyebileceğimiz bu mod ile
amaçlanan, oyundaki takımların gerçek dünyada nasıl oynadıklarına bağlı
olarak her birinin farklı oynayarak birbirlerinden ayrılması. Bunun
aynı zamanda oyuncuların da kullanımına sunulması gerektiğini düşünen
yapımcılar, takım taktiklerinin değiştirilebilmesini oyunculara mümkün
kılmışlar, böylece takımın oynayış tarzını kendi kişisel zevk ve
stillerine göre ayarlayabilecekler. Takımın teknik direktörüymüşçesine
oyunda bulunan çubuklarla takımın oynayış şekli ile oynamak ve
ayarlamak mümkün. Oyunda on bir ayar çubuğu var, Atak ve Defans olarak
dağılıyorlar, Atak ayrıca kendi içinde “pozisyon yaratma” ve “oyun
kurma” ayarlarına ayrılıyor. Yaklaşık olarak 140 atak ve 40 defans
opsiyonu var. Böylece takımınızın “Çanakkale Geçilmez” savunması, ya da
“topu alan koşsun” atakları kullanarak oynamasını sağlayabilirsiniz,
tanıdık geldi değil mi? Evet, CM/FM severler için düşünülmüş olsa gerek
bunlar. Custom Team Tactics ile 50.000’den fazla kombinasyonu takımınız
için kullanabilirsiniz.
Önceki oyunda bulunan ve oldukça sevilen “Be a Pro” kısmı da kariyer
modu olarak genişletilmiş. Bir futbolcu seçerek yahut kendiniz bir tane
yaratarak onu dört sezon boyunca oynatacak ve sahada kazandığınız
deneyim puanlarını kullanarak yeteneklerini geliştireceksiniz. Başarılı
olursanız ulusal takımınızın teknik direktörü sizi fark edecek ve
ulusal takımda oynayıp, nihayetinde ulusal takıma kaptan olarak
Uluslararası Kupa’yı kazanıp bir Efsane olma fırsatınız var. Be a Pro
oynarken eğer bir arkadaşınız çıkıp gelirse sizinle birlikte ya da size
karşı oyuna katılabilir.
Be a Pro modunun tabii ki online oynama özelliği de olacak,
önceki oyunda beşe beş oynanabiliniyordu, FIFA 09 için 11-11 online
oynama seçeneği konulacağı kulaklarımıza gelse de yapımcılar resmi
olarak online oyun için henüz bir açıklama yapmadılar, E3 ve Leipzig
Games Festival’da yeni haberlerin duyurulucağı söylendi yine de.
Oyunun PS3 sürümüne özel bir oyun modu olacağı açıklandı ancak
bu konu hakkında da daha fazla bilgi ilerleyen günlerde verilecek.
Oyunun Wii sürümü ise farklı bir adla, FIFA 09 All-Play adı altında
çıkacak ve bu platform için özel olacak, Wii sürümü aynı zamanda EA’in
yeni “All-Play” markasının bir ürünü olacak. Wii için ayrıca farklı bir
oyun modu da var, Footii Match adındaki mod ile 8-8 kişilik bir futbol
maçı yapmak ve dünyanın her yerinden belirli bazı takımları yenerek
süperstar takım kaptanlarını açabilecek oyuncular.
Oyunun grafiksel özellikleri de geliştirilmiş, hava koşulları,
interaktif kutlama ve tezahüratlar ve dinamik taraftar tepkileri
bunlardan. Bu özellikler görsel bir öğe dışında aynı zamanda oyunu
etkileyen şeyler de olacak, yağmurun sahayı ıslatıp oynanışı
değiştirmesi gibi. Yağmurlu havada uzun paslar daha zorlaşacak çünkü
topun sahaya dağılmış su birikintilerine gelip çamurlanması ihtimali
var. Futbolcuların hızları da buna göre düşecek ve manevra yetenekleri
azalacak yağmurda, kayıp düşmeleri de sıklaşacak. Ayrıca futbolcuların
koşma ve top sürme animasyonları da önceki sorunlardan arındırılmış
olacak. Önceden bir animasyon bitmeden öbürü başlamıyordu, FIFA 09’da
ise top sürme ya da koşma esnasında yön değiştirmek dinamik olarak
farklı animasyon çeşitleri ile gösterilecek. Futbolcuların fizik
animasyon ve motoru da geliştirilmiş ve serbest, gerçekçi bir stile
bürünmüş. Futbolcunun hızı ve baktığı yön ile yapmasını istediğiniz
hareket, bağıntılı olarak sonuçlanacak.
Gelişen bir diğer yön de yapımcıların Uyarlanır Takım Yapay Zekası
olarak isimlendirdiği bir özellik, buna göre yapay zeka kontrolündeki
takımlar, kendi takım ve futbolcu özellikleri ve istatistiklerini karşı
takımınki ile karşılaştırıp buna göre oynayacak. Mesela yeteneği ve
özellikleri düşük bir takım, daha yüksek kalitede bir takım ile
oynarken defansif bir oyun tarzı benimseyecek ve kendi sahalarını 9 -10
kişi ile savunacak. Böylece adil olmayan takımlarla yapılan maçlar da
zorlayıcı olacak. EA bu şekilde oyuncuların büyük takımlar dışında
başka takımları seçmesinin teşvik edileceğini düşünüyor.
FIFA 09, oynanış üzerine odaklanarak zaten artık yeri sağlam
olan bir seriyi daha da güçlü kılacağa benziyor. Gerçekçi futbolcu
fizikleri ve değişken animasyonlar EA’in diğer oyunlarında olumlu
karşılanmıştı ve artık FIFA’ya da yeni oynanış öğeleri katacaklar.
Oyunun Ekim ayında çıkması planlanıyor. Bakalım EA, sahada Konami ile
boy ölçüşebilecek mi bu sefer.