edebiyat
tanımı:
okuyanlara
[url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=491][b][url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=635]estetik[/url][/url][/b] (sanatsal) bir doyum sağlamak amacıyla yazılmış, ya da böyle bir amacı olmasa bile biçimsel ve içeriksel özellikleriyle bu düzeye ulaşabilen bütün yazılı eserlere edebiyat denir. edebiyat bir
anlatım biçimidir. düşünce ve duyguları güzel ve etkili bir biçimde anlatma
sanatı olarak da tanımlanabilir. herhangi bir metnin edebiyat eseri sayılabilmesi için sanatsal değerler taşıması gerekir.
Detay:
Edebiyat, Alm. Literatur (f), Fr.Littérature (f), İng. Literature. Düşünce, duygu ve hayallerin sözlü veya yazılı olarak güzel ve tesirli biçimde
anlatılması
sanatı. Okuyana
[url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=491][b][url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=635]estetik[/url][/url][/b] bir tat vermek amacıyla yazılmış olan ya da böyle bir amacı olmasa bile, biçimsel özellikleriyle bu düzeye ulaşabilen bütün yazılı yapıtlar. Bu anlamıyla edebiyat görece yeni bir terimdir.
Batı'da 18. yüzyılda yaygınlaşmıştır. Geçmişte şiir, destan,
tiyatro gibi türler genel olarak edebiyat başlığı altında değil, ayrı ayrı ele alınırdı. Türkiye'de de edebiyat terimi bugünkü anlamına ancak 19. yüzyılın sonlarında kavuşmuştur.
divan edebiyatında şiir ve düzyazı (
inşa), amaçlan ve kuralları farklı olan iki ayn
sanat dalı olarak görülürdü.Edebiyatın kapsamıEdebiyat bir
anlatım biçimidir. Düşünce ve duygulan güzel ve etkili bir biçimde anlatma
sanatı olarak da tanımlanır. İnsan yaşantılarını anlatan her metin edebiyat yapıtı değildir. Konu tartışmalı olmakla birlikte, asıl amacı
[url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=491][b][url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=635]estetik[/url][/url][/b] tat vermek değil,
bilgi vermek ya da inandırmak olan yapıtlar (teknik ve bilimsel kitaplar, gazete yazılan, reklam metinleri,
propaganda yazıları vb) genellikle edebiyatın kapsamı dışında bırakılır. Bir metnin edebiyat yapıtı, sayılması için
sanat değeri taşıması gerekir! Ama bu değeri tanımlamak kolay değildir. Edebi değeri olan bilimsel metinlere rastlanabildiği gibi,
sanat katına yüksele-meyen şiirler de vardır. Bunlara şiir değil, manzume denir.
Edebiyatın
tanımı ve kapsamıyla ilgili tartışmalar,
[url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=491][b][url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=635]estetik[/url][/url][/b]
kuramının alanına girer. İlk sistemli
[url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=491][b][url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=635]estetik[/url][/url][/b] felsefesinin kurucusu olan
kant'a göre, bir metnin
sanat sayılabilmesi için "çıkar gözetmemesi", başka bir
deyişle kendi dışında hiçbir amaç taşımaması gerekir. Bütün sanatlar gibi edebiyat da bu bakımdan oyuna benzetilebilir. Oyunun kendi dışında hiçbir amacı yoktur, yalnız
zevk almak için oynanır ve biter. Bu yaklaşım, edebiyatı öteki
insan eylemlerinden ayıran çok önemli bir noktayı vurgulamakla birlikte, iki yönden eleştiriye açıktır. Birincisi, fazlaca "hazcı" bir yaklaşımdır; edebiyat yapıtlannın içerdiği "doğruluk" boyutunu, aydınlanma yanını ihmal etmektedir. İkincisi, yeterince tarihsel değildir; geçmişte edebiyat dışı sayılan bazı metinlerin zamanla edebiyat kapsamı içine alındığını, bazılarınınsa edebi değer ve işlevini yitirdiğini göz önünde tutmamaktadır. Oysa bütün
insan ürünleri gibi
sanat da ölümlüdür.
Edebi türlerin en "edebi", en katışıksız, en yoğun olanı
lirik şiirdir.
[url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=491][b][url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=635]estetik[/url][/url][/b] haz vermenin ötesinde hiçbir amaç taşımaz. Ama bu
[url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=491][b][url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=635]estetik[/url][/url][/b] hazzın içinde derin, karmaşık ve dile getirilmesi güç bir insani gerçeklikle karşılaşmanın verdiği heyecan da vardır.
Yoğunluk ve katışıksızlık açısından
lirik şiiri destan, eleji, ağıt, mesnevi,
dramatik şiir ve felsefi şiir gibi
manzum türler izler. Bunlar genellikle firik şiirden daha uzun ve daha gevşek dokuludur.
roman, 18. yüzyılda gelişen ve 19. yüzyılda öne çıkan bir türdür. Kaynaklan açısından en zengin edebi
biçim olduğu söylenebilir. Destan, masal, ortaçağ romansları,
deneme ve felsefi metin gibi daha eski biçimlerin hepsi
romanı beslemiştir. Ama günümüzde satışa çıkan romanlann büyük bölümü edebiyat yapıtı sayılmaz;
[url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=491][b][url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=635]estetik[/url][/url][/b]
zevk vermek için değil, oyalamak ve eğlendirmek için yazılmışlardır. Seyahatname, gezi notları, anı,
otobiyografi,
günlük ve
mektup gibi kişisel metinler, genellikle edebiyat ile belgeseli ayıran çizginin iki yanında yer alır. Üsluplarının yetkinliği ve içeriklerinin zenginliğiyle büyük edebiyat yapıtı katma yükselenler olduğu gibi, "gazete yazısı" ve "anı defteri" düzeyinde kalanlan da vardır. Birçok kişisel metin, edebi değerinden çok, yazan konusunda özel bilgiler vermesi yüzünden ilgi çeker. Öte yandan, kolay kolay hiçbir türe sokulamayan ve üslup
kaygısı gözetilmeden yazıldığı halde okurlara
[url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=491][b][url=http://www.toplumdusmani.net/modules/wordbook/entry.php?entryID=635]estetik[/url][/url][/b] bir doyum sağlayan metinler de vardır; 20. yüzyıl edebiyatında dışavurumculuk, dadacılık ve gerçeküstücülük gibi akımlann ürünleri genellikle bu türdendir.